January 14, 2019

Open Brief aan Victoriefonds

Al geruime tijd probeert ‘Hart van Alkmaar’ samen met een aantal collega-verenigingen een financiële bijdrage te krijgen van Stichting Victoriefonds Alkmaar. Dat fonds beheert 5 miljoen Euro die Alkmaar ooit heeft verdiend met zgn. CAI-gelden. Uit het fonds worden goede doelen voor Alkmaarders voor een deel gefinancierd. Vijf organisaties hebben met elkaar een bijdrage gevraagd om plannen voor het verfraaien van het Victoriepark financieel rond te kunnen krijgen. Het Victoriefonds-bestuur dat over onze verzoeken oordeelt heeft dat telkens om voor ons onbegrijpelijke reden afgewezen. We mogen dat zelfs ook niet willen begrijpen, want over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd, zo luidt de spelregel.‘Hart van Alkmaar’ en een paar collega’s vinden dat niet meer van deze tijd. Die spelregel geldt voor zoiets als de grote kerstrebus uit de krant, niet voor een fonds met een heleboel gemeenschapsgeld dat via de ANBI-status ook nog door de belastingbetaler wordt gesponsord. Bovendien plaatsen we een aantal “vraagtekens” bij de informatie die het Victoriefonds via haar website over haar zelf geeft. Met de Open Brief is nu een oproep gestart om de geheimzinnigheid die het Victoriefonds-bestuur aan de dag legt open te breken.