Mobiliteit

< TERUG

Alle ruimte aan deelauto’s en fietsverkeer

(Veilig) fietsen heeft prioriteit

Bij 50 km/u wegen zijn fietspaden (2 m. breed) de norm
Doorfietsroutes Heerhugowaard – Uitgeest nu van tekentafel halen
Normen Fietsparkeur uitvoeren
Weesfietsen verwijderen
Fietsknelpunten in kaart brengen
Op termijn binnen bebouwde kom alleen 30 km/u, woonerven 15 km/u
Opstellen meerjarenplan met ambities
Auto’s zoveel mogelijk uit binnenstad weren; autovrij maken grachten

Voorrang voor lopen, fietsen en OV
Aanpak onveilige situaties, fietser voorrang op auto, daardoor is autoluwe binnenstad binnen handbereik
Investeren in goede fietsenstallingen
Verminderen doorgaand verkeer in binnenstad
Onderzoek naar 30 km/u, zeker in de stad

Investeren in “fietsen”, maar niet ten koste van autoverkeer

Kanaalkade autovrij met extra fietsverbinding
Minimaal 5 auto-te-gast fietsstraten
Autoluwe binnenstad, meer autovrije zones tussen Geestersingel, Kanaalkade, Bierkade en Nieuwlandersingel
Binnenstad autovrij tussen 10u00 en 20u00
Fiets te gast in voetgangersgebieden

Auto’s weren uit centrum, behalve van bewoners

Geen uitbreiding van autovrije binnenstad
Maximum snelheden: woonwijken km/u, bebouwde kom 50 km/u

Fietsparkeren: Breedstraat en voormalige V&D
Binnenstad niet afsluiten voor auto’s (bijvb. Laat-oost en Gedempte Nieuwesloot)
Geen inperking keuzevrijheid vervoersmiddelen
Geen milieuzones in de binnenstad
Pontje Bierkade / Schermereiland moet gratis blijven
Geen voorstander van fietsers altijd voorrang geven boven autoverkeer

Verbeteren verkeersveiligheid o.a. met 30 km/u-zones en meer woonerven
Stapbus op uitgaansavonden tot 4u00

Voetgangers en fietsen krijgen voorrang op automobilisten
Uitwerken breed gedragen mobiliteitsvisie 2040
Volle inzet op Bestevaerbrug als fiets- en loopbrug
Max. snelheid binnen bebouwde kom 30 km/u
Doorgaande wegen worden fietsstraten
Woonwijken worden verblijfstraten

Ruim baan voor fietsers en voetgangers
Gemotoriseerd verkeer is te gast in leef- en fietsstraten en rijdt stapvoets
Centrum wordt autoluw
Oudegracht-west en Gedempte Nieuwesloot worden autovrij
Binnen bebouwde kom max. 30 km/u met aangepaste weginrichting
Invoering mobiliteithubs (deelauto’s, deelfietsen)

Stimuleren van fietsenInrichten wegen voor veiliger en minder-snel verkeer

Onderzoek naar verkeersafwikkeling oostelijk stadsdeel; geen deelplannetjes

Eenrichtingsverkeer Bierkade is serieus probleem
Binnenring volwaardig maken met radialen naar buitenring; aanleg
Bestevaerbrug voor auto’s en fietsen in twee richtingen met gescheiden verkeersstromen

< TERUG